HAR LAVET 6 LANDINGER I DEN HER!!!

HVAD SÅ NU TINE? ✈️

Jeg får mange spørgsmål angående min flyvning og der er da også lidt at holde styr på👍🏻 Indlægget er derfor også blevet en smule langt, men jeg har brugt meget tid på det og håber det kan bruges.

Når man er færdiguddannet pilot må man kun flyve små maskiner svarede til dem man har erfaring i fra flyveskolen. Dvs. sådan nogle 2-4 personers fly med 1-2 propel motorer. Skal man derimod flyve større maskiner med fx. jet motorer eller andet nyt skal man omskoles dertil og det er det jeg lige er blevet. Omskoling = type rating. En type rating kan opnås på mange måder, men hvis jeg skal forsøge at gøre det nemt kan man generelt enten:

1) betale sin rating selv, være ‘fri’ af bindinger og selv søge job.

2) få et firma til at betale og være bundet til at arbejde for dem i en given periode, men til gengæld have et job. Her skal det nævnes at det er muligt at stoppe før perioden slutter, det koster bare.

Men hvad er så bedst? Det kommer jo virkelig an på så meget! Hvem man er, hvad man vil og hvilke muligheder der er. Punktum. For mig handlede det om: hvor kan jeg blive oplært bedst, til mindst mulige penge(man er vel jyde) og med flest muligheder efterfølgende.

Boeing 737 er verdens mest solgte passagerfly nogensinde og samtidig den jeg har elsket at være stewardesse på. Så da beslutningen om at det skulle være Boeing var taget, gik jagten på den bedste uddannelse til pengene ind. Jeg ledte længe efter type-ratings, meldte mig til en masse og vurderede så de svar jeg modtog. Der var mange ting at holde styr på, men efter jeg første gang så alt hvad man skulle igennem nede i Lufthansa’s træningscenter, kunne ingen andre tilbud måle sig med deres. Til stor forvirring faktisk, for det var den billigste rating jeg kunne finde og det gav jo på ingen måde mening i mit hovede!

Jeg har før fået hak i tuden for at sammenligne tilbud i form af ren fakta: penge vs. udbytte når man køber produkter i luftfart, for DET er åbenbart ikke noget vi snakker højt om her i branchen! Rådden holdning ad helvede til hvis i spørger mig, men det må folk selv om. JEG synes at ting skal være i orden og MINE penge skal bruges fornuftigt(Stine Goya tøj til side selvfølgelig).

En type rating består af 3 dele:

1) teori med afsluttende eksamen
2) simulatortræning med afsluttende skill-test
3) base training (6 starter + landinger i det rigtige fly)

Der er nogle lovgivende minimums krav for en type rating som ikke er specielt store og derfor kan firmaer frit flette et træningsprogram sammen på mange måder. Det vil jeg ikke kommentere yderligere på, men i Tyskland bestod teori-delen af 2 ugers intensiv CBT(computer based training), 4 x 4 timers review(dvs. 2 x i ugen hvor en tysk kaptajn ‘afhørte’ os i det vi indtil videre havde været igennem og forklarede de dele vi ikke forstod) og så en afsluttende eksamen på 2 timer til 100(!) tekniske spørgsmål omkring systemerne.

Så var den ged ligesom barbaret og simulator-delen fortsatte i samme grundige stil med: 10 lektioner i en fixed base trainer af 6 x 6 timer og 4 x 4 timer, efterfulgt af 8 x 4 timer i en full motion simulator og en 4 timers skill test som ikke var nem. Derudover er jeg blevet godkendt til PBN approaches, har haft upset recovery i simulatoren og en hel dag med performance calculations.

Så alt i alt en kæmpe udfordring, men meget dygtige instruktører og så græd jeg kun én gang…
I skolen ihvertfald 😉

Den søde lille gave de gav os i Cockpit4U om fredagen. Normalt får man den når man har bestået sin skilltest, men som i ved var mit tidsrum mellem skilltesten og fly hjem til Robinson jo ikke det største. Og glimmer-papiret havde de været ude og købe specielt fordi det var til mig! 😍

Den sidste del af typeratingen, Base Trainingen, arrangerede de for os gennem Jet Time(som jo lidt var en drøm efter alle de kopper kaffe jeg er rendt med OG at det så endda blev i Århus ved dejlige GreyBird), hvor vi fik en rigtig god pris og dygtig dansk crew.

Jeg har givet 110.000 kr for teorien og simulator træningen i Tyskland og 45.000 kr for base training i Jet Time.

Det mest stillede spørgsmål: Hvad så nu? NU skal der søges job. Jeg har en A4 side med firmaer som opererer Boeing 737 og er startet fra en ende af med at søge og fortsætter systematisk til ALT er søgt✌🏻

 

 

 

 

 

 

Næste indlæg

HAR LAVET 6 LANDINGER I DEN HER!!!