Til alle brokrøve

TUI ASSESSMENT // MIN FØRSTE PILOT JOBSAMTALE

Så fandt jeg tid til indlægget omkring min første assessment!

Ansøgning, opringning, endnu en opringning, forberedelse & turen derned

Nå, men inden min type rating søgte jeg jobs alle vegne og blev ikke inviteret til én eneste assessment. Efter min type rating blev jeg ringet op under et døgn efter det første job var søgt og det var næsten for godt til at være sandt, da det var hos TUI Frankrig med baser i Paris, Lyon, Nantes og Lille. Under 24 timer efter jeg havde sendt ansøgningen, ringede de mig op og spurgte om jeg på 5 dage kunne nå at blive klar til assessment i Bruxelles. Det var vildt nok! Inden spørgsmålet kom havde vi dog snakket en 5-10 minutters tid i telefonen, hvilket er en test de laver for at se hvor godt ens engelsk er. Jeg sagde selvfølgelig ja, smed alt hvad jeg havde i hænderne, bestilte flybillet, togbillet + hotel, købte et suit og gik igang med læsningen.

Imponerende hvad man kan få for 600kr i H&M 

Den eneste information jeg fik var sted, tidspunkt og program for dagen som ikke engang indebar hvad vi skulle flyvemæssigt, hvilket gjorde det svært at forberede mig på den del. Jeg brugte de 5 dage på at læse FCOM, lidt basis ATPL teori og så øvede jeg de procedurer og det jeg har lært i Lufthansas træningscenter foran min B737 plakat. Der var total radio silence omkring mig i de dage pånær ét opkald 2 dage inde i læsningen, hvor de ringede fra TUI og sagde at de nu skulle bruge styrmænd til deres base i Afrika og om jeg stadig var interesseret. Svaret var selvfølgelig ja. Det er mit første job, så jeg siger ja til alt. 3 dage senere var jeg på vej først med tog til Kastrup og så fly til Bruxelles, sådan at jeg var der 1 dag før det gik løs. Jeg rejste fra Kastrup både ned og hjem da jeg så kan flyve med SAS ungdom(det kan jeg et halvt år endnu, wup wup!) og derved slipper for at betale mange tusind kroner ‘for meget’ 😉 Bruxelles er jo sindsyg dyr at flyve til!


Selve dagen

Nå, men den efterfølgende dag var den længste og sværeste dag jeg har oplevet med mit flyvning so far. Vi skulle være der kl 8:30, så jeg var der selvfølgelig kl. 8:00 velplejet og i suit. Dagen bestod af en firmapræsentation, en test med 100 spørgsmål til B737’s systemer, 3 timers ventetid, 1 times samtale, 3 timers ventetid, 1 times briefing og så 3(!) flyvninger i simulator inden vi ved 22:30 tiden var færdig. De 3 flyvninger kommer jeg til, men nu tager jeg det lige slagvisk.

Vi var kun 3 og alle var danske. 2 tidligere Primera kaptajner og så mig. Faktisk skulle vi have været 4, men den sidste mødte ikke op og TUI havde allerede afholdt flere assessment-runder og denne dag var den sidste. En HR dame kom(40 min forsinket) og førte os op i et lokale, hvor vi via powerpoint fik en præsentation af firmaet ift. fly, baser, operation, osv. Det næste var testen og hos TUI fungerer deres assessment sådan at man skal ‘bestå’ hvert et trin for at gå videre, så det nåede lige at strejfe mig hvor trist det ville være at dumpe testen og allerede dér sige farvel og tak.

B737 System Testen

Vi blev placeret hvor for sig, fik testen og en kuglepind i hånden, ingen hjælpemidler, 100 spørgsmål, 2 timer, sæt igang! Spørgsmålene omhandlede systemer på B737 såsom: air systems, anti-ice, autopilot, kommunikation, det elektriske system, motorer, APU, fire protection, flight controls, skærme, navigation, fuel, hydrauliksystemerne, landing gear, warning systems og limitations. Jeg synes den var hård og kunne se de 2 kaptajner tænkte de samme. De blev dog færdige en del tid før mig og på et tidspunkt sad jeg virkelig og ønskede at jeg have haft mere erfaring, for nogle af de opstillede situationer har jeg endnu ikke prøvet ude på linjen i kraft af at have haft jobbet. Jeg kunne kun gøre mit bedste, tænke logisk og svare hvad jeg synes gav mening. Nå men der sad jeg så alene tilbage og svedte, imens HR damen sad og holdte øje med mig. Jeg blev færdig(dvs. jeg tænkte at nu bliver det ikke bedre), afleverede testen og gik ud til drengene. Vi vendte nogle af spørgsmålene med hinanden og ventede på at få vores svar. 15 min senere kom damen ud og fortalte at vi alle var bestået. Man skulle have 75% for at bestå, begge kaptajner fik over 90% og jeg fik 87%, hvilket jeg var virkelig stolt af min erfaring taget i betragtning.

Ventetid & samtalen

Med et positivt resultat gik vi alle videre og skulle hver især til samtale af 1 times varighed. Jeg var sidst og eftersom der lige var ‘frokost’ 1 time først, ventede jeg i 3 timer på at det blev min tur. Det bliver man altså ikke mindre nervøs af! Jeg købte lidt mad og fik et referat af den første kaptajns samtale, da han var færdig. Han var rigtig sød ift. at hjælpe mig og forberedte mig også på at ham trænings-chef-piloten som sad derinde var hård. Og det var godt han gjorde det!

Samtalen var med en pilot + en HR dame og de første 30min var udelukkende personlige spørgsmål ift. mig, min baggrund, personlighed og indstilling til ting. De sidste 30min blev jeg slagtet. Det følte jeg ihvertfald. Piloten som stillede spørgsmålene var meget hård, kold og kontant. Når han stillede spørgsmål jeg kunne svare på, blev han ved og ved og ved med at grave i emnet, indtil han fandt et hul. Jeg var dog ærlig og fortalte når jeg til sidst ikke længere var helt sikker på detaljerne. Men han skød mig ned, virkelig, og så huskede jeg heldigvis på det ham kaptajnen tidligere havde fortalt mig.

Jeg kiggede på HR damen og kunne se at hun udelukkende observerede hvordan jeg reagerede på at blive ‘behandlet’ sådan og så tænkte jeg ellers bare: ‘de tester dig Tine’, ‘svar ham pænt, roligt og professionelt når han hæver stemmen og taler ned til dig’,’ du fik 87% i testen’, ‘du KAN det du skal’… Men det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. ENDELIG var det dog slut og jeg blev sendt ud for døren. Der stod jeg så alene i ca. 10min inden de kom og hentede mig. Her var piloten straks mere flink og fortalte at jeg gik videre til flyvningen om aftenen. Puha! Nu var det værste da overstået. Troede jeg!


Her sad jeg i deres kantine og ventede på at det blev min tur. Rimelig sejt at man fra sin frokost kan kigge ned i hangaren. 

Flyvedelen i simulatoren

3 timers ventetid og noget nemt købt aftensmad senere, sad vi alle 3 kl. 19:00 og blev samlet briefet omkring flyvningen i en times tid. Jeg blev igen sat på som sidste mand der skulle igennem og inden da skulle jeg agere styrmænd for begge kaptajner til deres prøver. Instruktøren gjorde det for at være flink, for som han sagde havde jeg kun 40 minutters erfaring på en B737 i virkeligheden, imens ham jeg skulle flyve med havde 4000 timer. ‘Så hvis jeg var sidst, kunne jeg jo lige se hvad de gjorde’. Det var sødt tænkt af ham, men jeg nåede altså at blive virkelig træt! Først fløj den ene kaptajn og jeg hjalp til som styrmand, så fløj den anden kaptajn hvor jeg også hjalp til som styrmand og til sidst var det mig selv der skulle flyve. Jeg gav den alt hvad jeg havde, men synes ærlig talt ikke at det gik som jeg havde ønsket. Det var svært og det blev ikke bedre af at det foregik i en fixed base simulator, hvor der ingen bevægelse eller føling er. Men jeg kæmpede og kæmpede og instruktøren var heldigvis rigtig flink. Han havde allerede inden vi gik igang sagt at det vigtigste var at jeg ikke gav op, så jeg kæmpede med tingene helt indtil vi igen holdte på jorden og parkeringsbremsen var sat.

Da vi var færdige inviterede drengene mig ud på en øl, men jeg var bare så træt og tog direkte på hotellet.

Udsigten fra mit hotel-vindue 

Svaret jeg fik

Dagen efter, torsdag, rejste jeg hjem og fredag morgen ringede de. De fortalte at de havde valgt at gå videre med nogle som havde flere flyvetimer end mig, men at jeg var meget velkommen til at søge så snart de igen havde ledige stillinger. De har en ‘hvis-man-har-været-her-én-gang-og-ikke-kom-ind-må-man-ikke-søge-igen politik, men de synes jeg var “hard working” og “kind” og det var udelukkende manglende flyvetimer + nok andre kandidater med mere erfaring, som gjorde at jeg ikke kom med i denne omgang… Det er selvfølgelig rart nok at vide nu, men det tog mig nogle dage at se det positive i det svar(!), for jeg var SÅ ulykkelig og jeg ville SÅ gerne have haft mit første job altså. ØV!

Hvis jeg skal være positiv

* så var det jo et pænt svar de gav mig og afslaget skyldtes ikke at jeg var hverken dum eller doven
* jeg fik 86% i B737 system testen uden hjælpemidler
* jeg kan håndtere en hård pilot mand som tester mig
* jeg er erfaringen rigere
* jeg føler mig godt forberedt til den næste assessment der må dukke op!

& så ved jeg min familie synes det er godt nok at jeg ikke skal bo alene i Marokko, efter det som lige er sket med de 2 unge piger på min alder😳

Der KOMMER et job til mig! Det er ihvertfald svært at slå en som bliver ved👍🏻

 

4 kommentarer

  • anette

    Åh synd men er helt simmer på der kommer et rigtig godt job til dig snart. Forøvrigt, har du ikke tabt dig en del? Du ser smuk ud

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tine

    Mange tak Anette 🙂 Hehe, min vægt svinger MEGET op/ned og sådan har det altid været… Jeg er alt for glad for mad nogle gange 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pilot

    Hvorfor siger du at der er et “et forsøg og aldrig mere politik hos TUI”? Det er jo ikke rigtigt. Man kan søge igen efter et år, ganske som branche standarden er?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tine

      Fordi det er hvad jeg fik at vide af TUI. Hvordan det ellers fungerer, udtaler jeg mig ikke om. Jeg hader nemlig når folk udtaler sig om ting de ikke ved en skid om😉 
Kan dog se at der også hos SAS under “pilot in SAS” og “recruiting process” står: “If you are not offered employment in SAS it is not possible to apply again unless otherwise stated.” Tjek selv og god dag✌🏼

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Til alle brokrøve