2019 // MIT ÅR!!!!

Base Training Embraer 195 // Great Dane Airlines

 

For 1,5 uge siden lavede jeg de første 6 starter, 6 landinger og 1 obligatorisk go-around i et af firmaets fly. Datoen for den 3. og sidste del af typeratingen var om morgenen d. 2/1 2020, så nytårsaften var i mit hovede ikke en vigtig ting i år. Det var faktisk bare tid der skulle gå med at lade op, så jeg endelig kunne komme ud og sidde i sædet og give gas!🚀 Jeg endte dog til en virkelig sjov fest, som blev afholdt af en af mine stewardesse-kollegaer, der har mange talenter😉

På dagen d. 2/1 stod jeg op kl. 5, løb, styrketrænede og mødte så ind i lufthavnen hvor vi først havde teori. Det foregik ude omkring flyet og til de af jer som kan huske hvordan vejret var den dag, undrer det nok ikke nogen at min ene kontakt-linse blev revet ud af øjet og landende 10 meter længere henne på forpladsen. Vinden var rimelig kraftig den dag og 30min senere med en ny kontaktlinse sat i og tissepause afholdt, skulle vi afsted. Da base training er første gang man sidder i den rigtige maskine efter mange timer i en simulator, skal der altid være 2 piloter ombord som er fuldt færdiguddannede på typen. Holdet på dagen bestod af min makker og jeg, vores typerating-instruktør som vi har haft gennem hele simulator-forløbet og derfor ved hvordan vi flyver, samt en af firmaets kaptajner.

Min makker skulle starte så han satte cockpittet op til sin flyvning, fik lov af tårnet til at trille ud mod banen og så gik det løs! 40min senere var han færdig og så var det min tur. Vi byttede plads, jeg gjorde cockpittet klar til min flyvning og kørte sædet helt frem og op. Haha😉 Vi fik tilladelse til at starte, jeg gav gas og da vi ramte ca. 240 km/t trak jeg os i luften. Når flyet ingen passagerer eller bagage har ombord og der kun er tanket den fuel som skal bruges til runderne + det lovpligtige ekstra fuel(dvs. meget mindre end hvis vi fx. skulle til Tenerife), så drøner den altså bare op som en raket og det er virkelig fedt! Få sekunder senere er vi allerede i den højde vi skal ligge i og så var det ellers bare med at komme ned i fart, få nogle flaps sat og hive hjulene ud igen. Det tager præcis 6 minutter at give gas, lette, flyve en visuel runde og lande på banen igen, så der er fart på. Tiden i luften bruges på at konfigurerer flyet til de forskellige faser og landingerne lavede vi med forskellige flap-settings, for at have set det. Så… 6 starter, 6 landinger og 1 obligatorisk go-around senere, taxiede jeg af banen og havde gennemført 3. og sidste del af typeratingen🎉

Klippet foroven er taget derfra og en lidt længere film kan ses på min instagram.

Det var faktisk betydeligt nemmere for mig at lande flyet i virkeligheden, sammenlignet med simulatoren, så det gav et selvtillids boost af format, lidt al a Jack i Titanic når han står ude på spidsen og råber: “I’m the king of the wooooorld”. Haha😃 – og at sidde dér i selv samme passagerfly som jeg indtil nu har været med til at servere kaffe på, var virkelig en fantastisk følelse!😍 Jeg er meget stolt og føler mig samtidig virkelig priviligeret over muligheden, for jeg er her jo kun fordi at nogen troede på mig🙏🏼 Og de troede rigtigt💪🏼

Billederne fra dagen er slørede, men det går nok😃

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

2019 // MIT ÅR!!!!