Skal i radioen imorgen

Corona flyvning, Zanzibar tur/retur

Hej alle sammen,

Igår fik jeg min debut på live landsdækkende radio, hvor over 100.000 danskere lyttede med. Jeg vil gerne sige pænt tak til alle her der tog sig tid til det og tak til P3 for oplevelsen😊 Jeg har delt lydfilen på min instagram profil: @pilottine, hvor i kan genhøre værterne drille mig med at jeg er jyde. Haha.

Faktuelle oplysninger omkring turen
I forbindelse med den opmærksomhed vores arbejde har fået i medierne, kan jeg forstå at mange interesserer sig for økonomien og operationen af sådan en flyvning. Først og fremmest er jeg ‘bare’ pilot og min arbejdsopgave består derfor udelukkende i at flyve maskinerne sikkert fra A til B, sammen med en kaptajn. Når det er sagt er jeg meget tættere på operationerne end andre som ikke er i branchen og tør derfor godt udtale at jeg ved så meget om tingene at jeg véd at jeg ikke ved i nærheden af nok til at udtale mig om økonomien. Og det ville klæde alle som giver deres besyv med på facebook at besidde samme ydmyghed overfor områder hvorpå man er ignorant.

WYNGS, som er et Nordjysk broker-firma der matcher en kunde med et flyselskab, matchede højskole-opgaven med Great Dane Airlines. Det er der meget arbejde i og de gjorde det gratis, fordi at de ville hjælpe.

GREAT DANE AIRLINES løste/udførte opgaven med alt hvad sådan en operation indebærer. Og det er meget! Luftfart har generelt mange og meget store driftsomkostninger og for at give jer bare et lille indblik i alle de ting som koster penge, kan jeg bl.a. nævne: leasing af fly, forsikringer, mekaniker til at lave lovpligtige checks på flyet, udarbejdelse af flyveplaner og meget andet udregning, handling af flyet(vand-service, toilet-service, bagage-af-og-på-service, fuel-service, osv)  og det skal ganges med alle de antal gange, tingene hver især skal udføres. På vores tur tankede vi fx. både i Aalborg, i Hurgarda, på Zanzibar, i Hurgarda og i Thessaloniki. Jet-fuel er derfor også en stor omkostning og på turen brugte vi ca. 40 ton(vi måler altid fuel i kg, ift. vægt og balance udregning) hvilket svarer til 32.160 liter brændstof hvis man måler det med en gennemsnits-temperatur på 15 grader. Derudover koster det at parkerer et fly natten over et sted, det koster at lande et sted(og vi landede 5 steder), det koster at bruge de app’s + manualer + flysoftware som vi piloter skal bruge til at navigerer og udregne. Dertil skal alt dokumenteres i overenstemmelse med nationale og internationale lovgivninger, samt gemmes i lang tid og den teknik vi bruger til det koster også penge. Vores fly koster 13-14 mio dollars hvis man køber dem brugte og 40 mio dollars fra nye, så slid på flyene samt vedligehold er heller ikke er en billig affære. Dertil kommer der selvfølgelig også løn til crew* og mad til crew, som i det store billede er peanuts ift. resten af maskineriet. Alt dette er blot et lille udsnit, for som nævnt er der flere faktorer jeg som pilot ikke er inde over eller for den sags skyld ved noget om. Jeg håber dog at det giver mere klarhed ift. det vi laver, samt grunden til at tingene koster hvad de gør.

BESÆTNINGEN er alle ansat i Great Dane Airlines og sagde frivilligt ja til opgaven, eftersom vi ellers(som de fleste andre flyende lige nu) er hjemsendte med reduceret løn. Normalt ville en sådan handling betyde at man ‘sælger en fridag’ og derved skal betales for 2 arbejdsdage, men her ville alle gerne hjælpe både højskolen og selvfølgelig vores firma og har derfor gjort det uden anden løn, end den samme reducerede løn som vi i forvejen ville have fået, for at blive hjemme.

HØJSKOLEN betalte for turen. End of story. De har fået hjælp af deres forsikring, men ingen skattebetalere har ‘lidt overlast’ og hvorfor nogle kommenterer andet, er mig en gåde. Sig at de skal læse min blog!😃

FORLØBET
Jeg blev ringet op mandag og tidligt tirsdag fløj vi. Da vi mødte ind 1 time inden afgang havde vi endnu ikke fået godkendt vores landingstilladelse på Zanzibar, men 10min inden afgang gik den igennem.

På turen ned var vi 9 personer: 2 piloter, 3 kabinebesætningsmedlemmer, ejeren af højskolen, 2 bestyrelsesmedlemmer fra højskolen samt 1 kameramand fra TV2. Da vi var sent ude ift. at få leveret standard flymad, havde kaptajnen været forbi Vodskov Kro aftenen inden for at skaffe mad til os alle.

Efter 5 timer havde vi fuelstop i Hurghada og mens vi tankede fik vi at vide at vores landingstilladelse på Zanzibar var blevet annuleret. Der blev ringet en masse rundt og udenrigsministeriet var også inde over. Vi havde under 1 time til at få tingene på plads, da vi ellers havde været nødsaget til at flyve hjem både fordi vi ikke kunne overnatte i Egypten og fordi vi ville løbe ud af tjenestetid. 10min inden vi havde vendt snuden hjemad kom tilladelsen dog i hus og vi tog afsted mod Zanzibar.

5 timer senere havde vi den smukkeste anflyvning jeg har set. Det var virkelig mørkt, men mange små lys gjorde at det lignede vi både havde en stjernehimmel over og under os. Efter landing ville vi tanke med det samme så alt var klar til dagen efter og det var en fornuftig beslutning, for det tog næsten 2 timer. Den første tankbil de kom kørende med gik i stykker, den anden kunne ikke starte og den tredje virkede fint, men holdte parkeret med en vogn på som de ikke kunne få af. Og den skulle af for at de fysisk kunne komme ud af indhegningen. Så de ringede en mand op og først da han mødte ind i lufthavnen og fik pillet tingene fra hinanden, kunne tankbilen køre ud til vores fly. Forestil jer lige at stå med det bøvl i 28 grader, i total mørke og efter 10 timer flyvning. Men vi fik tanket, lukket flyet ned, sealet og skulle så igennem lufthavnen.

3 papirer pr. person skulle udfyldes i lufthavnen ift. hvor vi kom fra, hvilke lande vi havde besøgt de sidste par dage, hvor vi skulle bo, pasnummer, osv. osv. Det er ikke standard, men pga. Corona. Og inden vi fik lov til det, tog de også temperaturen på os alle sammen, som ligeledes blev noteret. Jeg havde en indre temperatur på 24 grader, så hvorvidt deres udstyr ikke virker eller jeg bare er en ualmindelig kold person, er der ingen der ved😉 Vi kom ud til en mini-bus, skulle stille vores tasker så de kunne spritte alle vores hænder af og blev så kørt ud på et karantæne-hotel.

Vi fik vores værelser, gik i bad, sov, gik i bad igen, spiste lækker morgenmad og tog afsted mod lufthavnen.

Her klargjorde vi flyet, fik mad fra lufthavnen og ventede så længe vi kunne med at starte APU’en, som er den lille motor i halen der ventilerer flyet på jorden. Den bruger fuel og efter gårsdagens bøvl med at få nok af det, ruttede vi ikke sådan lige med det. Så der sad vi og forberedte os uden køling af cockpittet og nåede op på 38 grader, inden vi tændte for APU’en og kølede hele flyet ned lige inden eleverne kom ombord. Total Robinson-lignende tilstande😉

Vi tog afsted, fløj lige forbi Afrikas højeste bjerg Kilimanjaro og navigerede rundt om lidt forskellige store tordenskyer der stod over Afrika. Lidt over 5 timer senere landede vi i Hurghada, tankede, lettede, fløj 3 timer, landende i Thessaloniki, tankede, lettede og fløj de sidste ca. 2 timer til Aalborg.

Eleverne fyrede den af med fællessang og guitar på størstedelen af turen, men da vi landende i Aalborg et halvt døgn senere gik det dog lidt mere stille for sig. De skulle nemlig deboardes 10 personer af gangen og det tog faktisk en hel time, men alle var søde og kom og sagde stort tak for hjælpen med at komme hjem.

Alt i alt var det en rigtig god og vellykket operation, med næsten et helt døgn i flysædet. Jeg er meget stolt af både min arbejdsplads og mine kollegaer og jeg er taknemmelig for at have været en del af den tur, som blev min første flyvning syd for ækvator. Og det var en holdindsats🇩🇰

TV2 Echo har sendt mig den lille film som de lavede, så den er nu uploaded på min youtube kanal.

Næste indlæg

Skal i radioen imorgen